Dla zdrowia - 10 zasad zdrowego żywienia

Aby Twoja dieta była zdrowa i dobrze zbilansowana, musisz komponować swoje posiłki tak, aby dostarczyć swojemu organizmowi wszelkich niezbędnych mu składników.  Poniżej przedstawiamy 10 zasad zdrowego żywienia, dzięki którym w prosty sposób skomponujesz swoją nową dietę i unikniesz błędów żywieniowych.

ZASADA 1 DBAJ O UROZMAICENIE POSIŁKÓW

W  codziennym jadłospisie powinnaś uwzględnić produkty ze wszystkich niezbędnych grup żywności:

Produkty zbożowe;

Warzywa i owoce;

Produkty mleczne;

Produkty dostarczające pełnowartościowe białko;

ZASADA 2 SPOŻYWAJ DUŻO WARZYW I OWOCÓW

Żaden produkt spożywczy nie zastąpi świeżych warzyw i owoców, które są prawdziwą bombą witaminową dla naszego organizmu. Procesy technologiczne obniżają wartość odżywczą produktów spożywczych, dlatego w naszym jadłospisie powinny znaleźć się świeże warzywa i owoce.

ZASADA 3 PRODUKTY ZBOŻOWE POWINNY BYĆ GŁÓWNYM ŹRÓDŁEM ENERGII W TWOJEJ DIECIE

Produkty zbożowe są bogatym źródłem węglowodanów złożonych, białka roślinnego, błonnika pokarmowego, witamin z grupy B, witaminy E, a także składników mineralnych takich jak: potas, fosfor, magnez, cynk, miedź i żelazo. Produkty zbożowe pochodzące z pełnego przemiału zapobiegają chorobie niedokrwiennej serca, niektórym chorobom nowotworowym oraz cukrzycy typu 2.

ZASADA 4 SPOŻYWAJ MINIMUM 1 LITR WODY DZIENNIE

Woda stanowi 45-75 % masy naszego ciała. Jest  środowiskiem dla wszystkich procesów życiowych przebiegających w naszym organizmie oraz niezbędna do procesu trawienia. Nawet niewielkie niedobory wody mogą przyczynić się do problemów z przemianą materii, utrudniać odchudzanie, zwiększyć stężenie toksyn,  a także powodować osłabienie i powstawanie cellulitu.

ZASADA 5 DOSTARCZAJ ORGANIZMOWI ODPOWIEDNIĄ ILOŚĆ BŁONNIKA

Błonnikowi przypisuje się właściwości odtruwające. Wiąże on substancje toksyczne i przyczynia się do ich wydalenia z organizmu. Znajdziesz go w otrębach, płatkach zbóż, pieczywie razowym , kaszach, a także warzywach i owocach. Przyspiesza on perystaltykę naszych jelit, dzięki czemu szybciej usuwane są resztki pokarmowe. Sprzyja on również rozwojowi korzystnej mikroflory bakteryjnej w naszym układzie pokarmowym.


ZASADA 6 UNIKAJ WĘGLOWODANÓW PROSTYCH

Cukry proste szczególnie te zawarte w słodyczach są źródłem pustych kalorii i stanowią najłatwiej przyswajalne źródło energii. Dają złudne i krótkotrwałe wrażenie nasycenia. Spożywanie cukrów doprowadza do otyłości, a nawet cukrzycy.

ZASADA 7 OGRANICZAJ SPOŻYCIE SOLI

Zawarty w soli sód podnosi ciśnienie krwi, sprzyja otyłości, występowaniu chorób serca, nerek i skóry. Przyczynia się do zatrzymywania wody w organizmie, co obciąża układ krwionośny.

ZASADA 8 ZASTĘPUJ TŁUSZCZE ZWIERZĘCE TŁUSZCZAMI ROŚLINNYMI

Tłuszcze są ważnym składnikiem budulcowym błon komórkowych i uczestniczą w przyswajaniu witamin: A, D, E i K. Powinnaś zwiększyć spożycie tłuszczy pochodzenia roślinnego (nienasycone kwasy tłuszczowe), które sprzyjają obniżeniu poziomu cholesterolu we krwi. Tłuszcze zwierzęce (nasycone kwasy tłuszczowe) bogate są w szkodliwy cholesterol i powodują choroby układu krążenia jak np. miażdżyca. Tłuszcze zwierzęce zastępuj olejami roślinnymi np. oliwą z oliwek, a z diety wyeliminuj tłuste potrawy.

ZASADA 9 OGRANICZ SPOŻYCIE ŻYWNOŚCI Z DODATKIEM SZTUCZNYCH BARWNIKÓW, KONSERWANTÓW I INNYCH ŚRODKÓW SYNTETYCZNYCH.

Sztuczne barwniki, konserwanty i inne syntetyczne dodatki poprawiają wygląd, smak, barwę, konsystencję, zapach, przedłużają trwałość produktu, a tym samym oszukują nasze zmysły.   Częste spożywanie  wiąże się z ryzykiem  nabycia różnego rodzaju alergii pokarmowych.  Wkładając do koszyka produkty wybieraj te, które zawierają jak najmniej substancji dodatkowych.


ZASADA 10 JEDZ  RYBY CO NAJMNIEJ RAZ W TYGODNIU

Wprowadzenie ryb do jadłospisu zaleca się ze względu na zawarte w nich wysokowartościowe białko, wielokrotnie nienasycone kwasy tłuszczowe oraz cenny dla zdrowia jod. Ryby są źródłem drogocennych kwasów omega-3, które obniżają ciśnienie krwi, poziom cholesterolu, zmniejszają również ryzyko chorób serca i układu krążenia.

3 komentarze:

Paczaj ka pisze...

Qrcze ja nigdy nie potrafiłam tak racjonalnie się odzywiać :/

Paczaj ka pisze...

Ps. dlaczego u8 ciebie tak dziwnie komentarze się wstawia?

Kasia Najda pisze...

Czemu dziwnie?

Copyright © 2016 Po drugiej stronie czasu , Blogger